background blog

Wednesday, January 4, 2012

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara..

Assalamualaikum....

hai u olsss... cmana kerja hari ni? sekolah hari ni? hope everything will be ok! saya lak tak berapa nak ok la sebab duk lepak je kat rumah kan. tapi dua tiga hari lepas saya ada menjalani ujian bertulis untuk jawatan guru kafa a.k.a ustajah. kehkehkeh. layak ke? kite tengok keputusan nanti dapat ke tak. kalau dapat mesti layak kan? tapi memang terbaekkk la soklan die. part kena salin semula perkataan Bahasa Melayu kepada Bahasa Arab memang tak buat! yang bab buat ayat bahasa arab boleh lagi, (imbas kembali zaman sekolah dolu-dolu. heh). yang bab salin perkataan Bahasa Melayu kepada Tulisan Jawi boleh la buat. yang lain-lain redha.=)

hari ni saya nak kita sama-sama ingat tentang 5 perkara sebelum 5 perkara. kita semua dah sedia maklum tentang semua nih, cuma malam yang indah ini nak imbas kembali apa itu 5 perkara sebelum 5 perkara. (^_^)

  1. Sihat sebelum Sakit
  2. Muda sebelum Tua
  3. Kaya sebelum Miskin
  4. Lapang sebelum Sempit
  5. Hidup sebelum Mati


Jom kita buat check list!!

  1. Hari ini saya alhamdulillah sihat, rasa bersyukur telah diberi peluang untuk menghayati keindahan alam fana ini dan merasai nikmat hidup yang sempurna. bayangkan kalau diberi ujian dengan demam je, mesti dah tak lalu nak makan, semua makanan rasa tawarlah, pahit lah kan. pastu mula lah dalam hati (kan best kalau cepat sembuh).
  2. Time muda macam ni lah kita nak berusaha nak kejar cita-cita, pastu dapat kerja yang baik-baik dan menjadi manusia yang berjaya. tapiiii jangan lupa tanggungjawab kita sebagai umatNYA. berjaya biarlah berjaya dunia dan akhirat. baru seimbang.=)
  3. Bila kita dah berjaya, dah ada rumah besau, kereta mewah gituu, poket pun dah tebal, jangan lupa pada yang masih memerlukan. hulurkan bantuan seikhlas mungkin. ingat pepatah 'tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima'.
  4. Waktu lapang macam saya nih duk lepak je kat rumah, bolehlah menghargai masa lapang yang diberikan olehNYA sebaik mungkin. perbanyakkan amalan untuk menjadi insan yang cemerlang, gemilang dan terbilang. kang nanti duk sebok je manjang camana?? so, hargailah masa lapang anda.
  5. Setiap yang hidup di atas muka bumi ini, pasti akan menemuiNYA satu hari nanti. cuma kita tak tau bila, mana dan dimana. jadikanlah setiap amalan dan amal ibadat kita sebagai bekalan untuk menemuiNYA.


Peringatan ini untuk diri saya sendiri supaya tidak terus alpa pada duniawi semata-mata. kejarlah juga urusan akhirat juga untuk kesenangan di masa akan datang. berjaya biarlah DUNIA DAN AKHIRAT..


sesi tuju lagu~~~

RAIHAN -DEMI MASA




Demi masa...
Sesungguhnya manusia kerugian...
Melainkan yang beramal soleh....



No comments:

Post a Comment