background blog

Wednesday, July 25, 2012

Menghadapi pelajar nakal??

Assalamualaikum...

Hai semua! Rajin pulak duk update karangan tiap-tiap malam. Time takde keje memang rajin la, sambil-sambil duk menunggu 'orang itu' settlekan kerja dia. heh.

Menghadapi pelajar nakal?? Yes! semua cikgu cikgi kat atas muka bumi Allah ni memang pernah alami apa yang saya alami sekarang nih. Cuma cikgu cikgi yang lama ni dah otai dan dah tau cara nak atasi pelajar nakal nih. Tapi saya?? tak sampai setahun jagung, baru je pucuk-pucuk jagung baru nak kuar. Rasa macam berat je nak hadapi pelajar nakal nih. Tapi.... apakan daya, kena hadap jugak.. (^_^). Orang kata jadikan satu cabaran, tapi tu ORANG KATA.. Kita yang rasa?? (>_<)

Saya ada jugak strategi yang saya buat bila menghadapi pelajar nakal nih. Setakat ni OK~ la. Tapi tak pasti sampai bila akan bertahan. hihi.. Ini berdasarkan apa yang saya buat pada pelajar di kawasan pedalaman kat sini. Ada pro dan kontranya.
  1. Guru tak boleh terlalu garang sehingga pelajar rasa takut bila berhadapan dengan guru tersebut. Saya dekat sini, jadikan pelajar macam geng jer, bukan apa, dorang dengar cakap kita, buat keje kita, hormat kita dah kira OK kat sini. 
  2. Kalau kita baik, pelajar naik menari-nari kat kepala pulak kan?? Saya senang je, sape yang saya baik, duk menari-nari kat kepala saya, saya buat tak tau je kat pelajar tuh. Last-last dia akan rasa kita tak ambik port tentang dia, mula lah nak menagih simpati. heh
  3. Baik pun baik jugak, tapi jangan la sampai terlalu baik pulak kan. Dalam erti baik tu, perlu ada KETEGASAN dam mendidik anak bangsa kita nih. Sebab gurulah yang mencorak masa depan pelajar itu.
  4. Perlu beri pujian pada setiap kerja yang pelajar lakukan. Pelajar kat sini memang sangat sukakan pujian, bukan cacian, atau marah-marah. (marah-marah sayang boleh la..kikiki). Bila cikgu puji sekali, terus semangat nk buat keje. Layannnnnn... =)
Ok lah ini saja karangan untuk hari nih. heh.


Sila senyum yer cikgu!!! Senyum tu kan awet muda gitu... nanti kalo muke stress, ada je pelajar tanya, nape cikgu marah-marah hari nih??? jadi, baiklah senyum jer!!! 
 
Tapi budak-budak kelas yang saya ajar nih duk panggil saya mummy! 
Adehhhhh cikgu muda lagi yer!! (bajet muda!!)
Anak pun takde lagi okeh!!!! (^_^)
 


1 comment:

  1. hi..blog walking here...singggah ler blog sy gak kat http://precioushandsatelier.blogspot.com/ tgk bunga2 cantik mekar dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda...

    ReplyDelete