background blog

Friday, December 16, 2011

The making of bubur as-syura.. Part 1

Assalamualaikum....

Hari ni 16.12.2011 bersamaan 20 Muharram 1433H.. bulan Muharram ni sangat sinonim la dengan bubur as-syura.. same la macam tok saya nih..tiap-tiap tahun wajib buat bubur as-syura nih.. kalo kat kelantan nih kami panggil suro..heh..

cara nak sediakan agak la susah kan..sume benda kena campur jer.. tok saya buat bubur as-syura ni secara tradisional gituu.. sebab rempah ratus dia masih menggunkan lesung batu.. tadi saya ade tanya nape tak blend je sume rempah tu kan.. tok saya kata nanti tak hancur betul-betul...heee~

tok saya biasanya sediakan bubur as-syura ni amik masa yang lama.. biasa die buat 2 hari la.. hari pertama nih duk buat rempah ratus, kena tumbuk menggunakan lesung batu okeh, pastuh kena masak nasi untuk jadikan bubur... tu pun dah setengah hari dah...

okeh..layan hasil bubur as-syura untuk hari ini....


ni rupa bentuk rempah ratus yang telah di masak.. yang saya taw kat dalam ni tadi ada :
  1. ketumbar
  2. serai
  3. bawang kecik
  4. bawang putih
  5. halia
  6. jintan
  7. rempah ratus as-syura
  8. pastuh tak taw dah..sebab tengok-tengok dah masak...heh...



ni kawah pertama... hanya masak beras + air.. masak sampai jadi bubur....


ni kawah kedua... saiz kecik sket dari yang pertama....


Hari ni sempat siap ni je.. esok lak tok saya cakap, nti masuk santan, pastuh kacang hijau, rempah yang di masak tadi, gula, dannnnn daging manyak-manyak sket.... nti kite tengok hasilnyaaaa......


No comments:

Post a Comment